Програма «Інформатика» для 5 –
9 класів спрямована на реалізацію мети та завдань інформаційно-технологічного
компонента освітньої галузі «Технології», визначених у Державному стандарті
базової і повної загальної середньої освіти. Зміст навчального предмета
«Інформатика» містить фундаментальну складову, яка реалізується шляхом вивчення
основ науки «Інформатика», має прикладну спрямованість, що реалізується під час
виконання запланованих відповідних тематичних практичних робіт, розв‘язання
компетентнісних задач, виконання індивідуальних і групових навчальних проектів.
Саме прикладна спрямованість курсу виражається в при вивченні теми
«Моделювання».
В цьому навчальному
році відбулися зміни в програмі для учнів 7 класу в темі «Моделювання»:
зменшено обсяг навчального матеріалу теми, а відповідно і кількість годин на її
вивчення, зменшено кількість обов’язкових практичних робіт. За рахунок цього
збільшено кількість часу на вивчення теми «Алгоритми з повторенням і
розгалуженням» та додано ще одну резервну годину. Рекомендовано виконання
практичної роботи № 2 «Побудова інформаційних моделей» поєднати з повторенням
та закріпленням вмінь учнів працювати у графічному або текстовому редакторі, а
між темами «Моделювання», «Алгоритми з повторенням та розгалуженням»,
«Табличний процесор» провести тісний зв’язок, продовживши формування вмінь
учнів створювати алгоритмічні, табличні та графічні моделі в обраних вчителем
середовищах для виконання алгоритмів та табличних розрахунків.
Тому календарне
планування планування з даної теми розраховано на 3 уроки:
·
Поняття моделі.
Поняття предметної галузі. Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі:
опис, таблиця, формули, схеми та ін.
·
Етапи побудови
інформаційної моделі. Побудова інформаційних моделей.
·
Первинний
інструктаж з БЖ інструкція № . Практична
робота 2. Побудова інформаційних моделей в різних програмних середовищах.
Вимоги до знань, вмінь та навичок учнів:
·
описує
поняття: модель; предметна галузь;
·
описує:типи моделей, їх характеристики; форми подання
інформаційних моделей;
етапи побудови
інформаційної моделі;
·
пояснює:алгоритм побудови інформаційних
моделей
уміє:створювати
інформаційні моделі задач для заданої
предметної галузі, зокрема при розв’язування задач з інших навчальних предметів
Вивчення інформатики формує елементи операційного
стилю мислення, який полягає в умінні:
• формалізувати задачу;
• виділити в ній самостійні частини;
• спроектувати алгоритм розв'язування за допомогою
ПК;
• дібрати ефективний шлях отримання розв'язку;
• інтерпретувати та аналізувати результати.
Головна мета вивчення поняття моделі пов'язана з
подальшим розглядом основних етапів розв'язування задач за
допомогою комп’ютера. Програмні засоби інформаційних технологій - СУБД, табличні
редактори та інші - слід розглядати як засоби для опрацювання інформаційних моделей.
Алгоритмізація і програмування також мають пряме відношення до моделювання.
Тема моделювання розглядається
на уроках фізики та математики. Тому з етапами розв’язування прикладних задач
на основі математичної моделі учні знайомляться ще з молодших класів. При
вивченні інформатики учні повинні навчитись використовувати програмні засоби ПК
для досягнення результату при розв’язуванні цих задач.
Модель об’єкта або явища – це новий об’єкт, який має властивості
об’єкта або явища, суттєві для дослідження.
Чітких правил
створення моделі не існує. Однак завжди потрібно спочатку виконати
постановку задачі: визначити мету створення моделі, початкові (вхідні) дані та
передбачувані результати, а також виділити основні етапи її створення.
Інформаційна модель є обов’язковою при створенні моделі будь-якого типу.
Для створення інформаційної моделі потрібно:
1. Визначити мету створення моделі.
2. Визначити предметну область дослідження, для якого
створюється
модель.
3. Виділити ті властивості об’єкта або явища, які є
суттєвими для дослідження.
4. Установити взаємозв’язки між значеннями вибраних
властивостей,
між даним об’єктом або явищем та іншими об’єктами та
явищами
предметної області, що є суттєвими для дослідження.
5. Вибрати форму подання інформаційної моделі.
6. Вибрати засіб, з використанням якого буде подано
модель.
7. Зобразити модель відповідно до вибраної форми подання.
Подання інформаційної моделі можна виконувати за
допомогою різнома-
нітних програмних засобів: текстових процесорів,
графічних редакторів,
редакторів презентацій тощо.
Вибір засобу залежить від того, яким способом можна
ефективніше
відобразити властивості об’єкта або явища, суттєві для
дослідження.
Наприклад на уроці математики розв’язуємо задачу:
Основні етапи розв’язування
задачі за допомогою ПК :
·
Постановка задачі
·
Опис задачі
·
Мета моделювання
·
Аналіз об'єкта
·
Створення інформаційної моделі
·
Формалізація
·
Знакова модель
·
Комп'ютерна модель
Постановка задачі завжди передує розробці інформаційної моделі. Спочатку
задача формулюється звичайною мовою — здійснюється її опис. На цьому етапі
важливо визначити об’єкт моделювання, детально описати його властивості,
з’ясувати, які з них є суттєвими для даної задачі, та визначити очікуваний
результат.
Для проведення практичної роботи можна вибрати будь-яку прикладну задачу.
Пропоную декілька задач:
Практична робота
“Створення інформаційної моделі”.
Приклад 1.
Мета роботи: навчитися створювати
інформаційні моделі різних форматів для заданого об’єкта.
Хід роботи.
1.
Первинний інструктаж
з БЖ інструкція №.
3.
Практичне завдання.
У формі опису, заповнивши відповідну таблицю. Для цього
відкрийте документ Будівля.doc в папці Практична робота №2. Для довідки
використати інформацію з Вікіпедії.
Опис будівлі (учнівська робота).
Загальні враження
від будівлі
|
Велика але затишна
будівля.,
Має два окремих
корпуси
|
Відомості про призначення
будівлі та місце її розташування.
|
Навчальний заклад -
школа,
Розташована в м. Бердянську
|
Рік побудови
|
1960 рік
|
Центральний фасад.
|
цегляний
|
Чи багатоповерхова
будівля
|
одноповерхова
|
Фото будівлі
|
|
Створити листівку з
фотографією будинку з використанням графічного редактора Paint.
|
|
Посилання на
інформацію про будівлю
|
http://schoolnumber13.at.ua/index/04/0-2
|
Висновок
|
Будівля
не стара, але потребує капітального ремонту. На мій погляд розташована будівля
в гарному місці.
|
Практична
робота “Створення інформаційної моделі”.
Приклад 2.
Мета роботи: навчитися створювати
інформаційні моделі різних форматів для заданого об’єкта.
Хід роботи.
1.
Первинний інструктаж
з БЖ інструкція №.
2.
Тестування з
теми “Моделювання”.(https://infotest.org.ua/class-new.php?id=7)
3.
Практичне завдання.
Завдання:Створіть
у різних формах подання інформаційні моделі об’єкта дитячий майданчик з точки зору архітектора та будівельника.
Приклади учнівських робіт:
Корисні відео-ресурси для підготовки до проведення уроків
з теми «Моделювання»:
Комментариев нет:
Отправить комментарий